אידי אמין

מתוך איןציקלופדיה

קפיצה אל: ניווט, חפש
"אני הייתי בטוח שאני אידי אמין, חה חה... הבנתם? כי אני יהודי, ואנשים מאמינים לי... לא משנה"
~ אלברט איינשטיין על אידי אמין
"הוא לקח לי את כל התארים הכי טובים"
~ אלוהים

Idiamin.jpg

אידי מוכן ומזומן לתחרות מלכת היופי

אידי אמין (בקנוגידו-עשעשיפונדל לפי לוח השנה האוגנדי), או בשמו המלא והמוכר יותר אידי אמין המלך האחרון של סקוטלנד, שליט הים השמיים והארץ, מנהיג חיות היבשה, גנרל הציפורים שבורות הכנפיים ואלה שמוצאים דרוסות בצידי הכביש, אלוף הכלבים, ראש ממשלת סין, מפקד היצורים המגעילים שנדבקים למנורות בלילה, מלך הלטאות, הבלוז והמטאל, אלוף החד אופן הבין לאומי, אשף הגזירה של בד באמצעות מספרי זיג-זג, חלילן ברמה של התזמורת הפילהרמונית, זוכה פרס נובל לפיזיקה, מתמטיקה וכלכלה, זוכה פרס יוסי סטלין לרודנים, עריץ תפוחי האדמה, מגלה משמעות החיים וזוכה פרס אפריקה לחיקויים של חסה (רבי מימון היה נותן בו סימנים דצ"ך עד"ש באח"ב), היה רודנה של אוגנדה אשר באפריקה לפני זמן לא רב. עיתון פורבס דירג אותו מקום שלישי ברשימת הרודנים הגדולים של כל הזמנים (לפניו היו רק אדולף היטלר וסר ארקדי גאיידמק).
Old oven.JPG

התנור בו אידי אמין חי בשלוש שנותיו האחרונות, שנמצא כיום במוזיאון התנורים באוסטריה

[עריכה] ילדות

אידי אמין נולד לאימו, הרפסלואקי אמין ולאביו בונקישוא אמין, בעיירה הקטנה מסריחוקקיפה שבאוגנדה. הוא נולד בצבע לבן, ולכן אימו ואביו החליטו לגדל אותו בתנור בשלוש השנים הראשונות לחייו. כך הוא קיבל צבע שחור וכנראה כך גם נדפק לו המוח. מפני שחי שלוש שנים בתנור, נוצר ריחוק בינו לבין שאר ילדי אוגנדה, והוא פיתח שנאה כנגד אנשים, ילדים ותנורים. אידי אמין לא רכש, או קיבל במתנה השכלה כלל ונשאר טיפש כביום היוולדו.

[עריכה] לפני העריצות

אידי אמין, שהיה אחד מהיחידים באוגנדה עם תנור, יכל לבשל כל מיני חיות, כמו ארנבים, עכברים, לטאות, אריות, נמרים ופילים ולאכול אותם. כך אידי אמין גידל כרס, עם הכרס שלו התפתח אצלו הרצון להיכנס לפוליטיקה, תופעה אשר ידועה גם במדינות המערב.

PetitPrince.jpg

אידי מעכל את הפיל ששם בתנור זה עתה

אידי אמין הבטיח לכל האנשים באוגנדה כי ישתף אותם בתנור שלו אם יצביעו בעבורו בבחירות. רוב האנשים התפתו והצביעו בעבורו, אך אידי אמין, מצידו, לא קיים את ההבטחה שלו.

[עריכה] תקופת העריצות

לאחר שנבחר הדבר הראשון שעשה הוא להשמיד את כל התנורים, האנשים והילדים במדינות השכנות. זאת עשה בעזרת שתי כפיות, אטב כביסה ולימון (הפרטים המדוייקים לא ינתנו מחשש שישתמשו בו טרור). בזמן שלטונו הוא הצליח להשיג קשרים מוצלחים מאוד עם איטליה הפשיסטית, גרמניה הנאצית וסר ארקדי גאיידמק הבן-זונה. בתקופת העריצות שלו הוא העביד את אנשי אוגנדה כאשר ציווה עליהם להכניס לו כל מיני דברים לתנור, ולא שיתף אותם אפילו בבלוטת התריס של עכבר.

[עריכה] ראו גם

אוגנדה

כלים אישיים
דף זה בשפות אחרות