אייזק ניוטון

מתוך איןציקלופדיה

קפיצה אל: ניווט, חפש
"אייזיק ניוטון זה כמו אייזק ניוטו, רק עם נ' "
~ שבתאי צבי על אייזק ניוטון

סיר אייזיק ניוטון (25 בדצמבר 1642, 12 בבוקר - 20 במרץ 1727, 15.08 בצהריים), מדען אפריקאי, שהשגיו בתחומי הפיזיקה, המתמטיקה והאלכימיה מהווים את היסודות לתחומים פסידו-מדעיים אלו עד ימינו. מייסד דת הפיזיקה המודרנית. כתב את "היסודות המתמטיים של פילוסופית הטבע", חוקי ניוטון והחשבון האינפנטילי, המציא את ההרואין. אחד האלים הראשיים בפיזיקה.

[עריכה] ביוגרפיה

ניוטון נולד, חי ומת (לא בהכרח בסדר זה).

[עריכה] סיפור חייו המלא של ניוטון

ניוטון נולד לאם נפקנית משבט הזולו אביו היה סוחר עשיר בצי המלאכותי של הוד רוממתה מלכת אנגליה. אחרי לידתו הוא החל ללמוד קרוא וכתוב עקב רצונו של אביו כי יצליח להבין תנ"ך בניגוד לאימו הבורה והנפקנית.

בילדותו אהב לשחק על שפת הים, ולשעשע את עצמו בכך שמצא מפעם לפעם חלוק אבן חלק יותר, או צדף יפה יותר מן הרגיל; בעוד האוקיינוס הגדול של האמת השתרע לפניו בלתי נגלה.

בגיל 27 מונה לפרופסור למתמטיקה בטריניטי קולג' בקיימברידג'. נטה לשקוע בקדחתנות בתוך מחקריו החפרניים, עד כי לפעמים היה שוכח לאכול במשך שנים. מעובדות יבשות שנמצאו בחצר נמצא כי איש לא הגיע להרצאותיו הבלתי מובנות והוא לא שם לב לכך. היה אדוק באמונותיו ורדוף באובססיית חטא (מסופר כי נהג לרוץ ברחובות העיר ולצעוק את המילה חטא בקולי קולות).

האגדה מספרת כי באחד הימים אירע מקרה פעוט וחסר חשיבות לכאורה, ששישנה בסופו של דבר את פניו של אייזק ניוטון עד לבלי הכר. לפי המסופר, נח לו ניוטון תחת עץ אבטיחים ביום קיץ חמים כשלפתע נשר הפרי ונפל על ראשו.כמובן שאבטיחים שנושרים מעצים שכן זו תופעה רגילה ויומיומית כפי שגילה אלברט חור. אך כמנהגו, ניוטון החליט לפקפק בכך - הוא הבין, שאם לא יצליח למצוא תאוריה שתסביר למה פניו השתנו בצורה כל כך מוזרה (נוזל אדמדמם נזל על לחייו וחתך משונה במצחו) , אז כל הדורות הבאים יצחקו עליו. התאוריה שפיתח עד היום איש לא באמת מבין אותה- אייזק הנכבד החליט שהאבטיח פשוט "נמשך" ל"כדור הארץ" (ניוטון חשב שהעולם הוא כדורי) וראשו עמד בדרך בין האבטיח לכדור הארץ. לדעת ניוטון קיים כוח מיסתורי (הוא קרה לו "גרביטציה", או "כוח הכבידה") שמושך גופים אחד לשני.ניוטון המציא את הקסדה בעקבות האירוע המרגש.

ניוטון ערך ניוסויים רבים ומגוונים. אחד מהם הוביל בסופו של דבר לגילוי חומר אלכימי חדש- הרואין. את שמו ההירואי החומר קיבל בזכות שיגעון הגדלות של ניוטון. בהשפעת חומר אלכימי זה, ניוטון כתב ספרים מוזרים וסיפר סיפורים. כאשר הוא לקח מנה גדולה במיוחד הוא כתב את חוקי ניוטון, את החשבון האינפנטילי ובעזרת גאוס את האינסוף.

בהיותו בן חמישים וחצי לקה במחלת נפש, בהשפעת התעסקותו בסמים, במסגרת חקירותיו באלכימיה. המחלה כללה שיגעון רדיפה והידרדרות שכלית. מחלת הנפש נמשכה זמן רב, לבסוף ניוטון נפטר משעמום בהיותו לבוש בכותונות משוגעים צבעונית. מעניין לציין כי את הכותונת תפר ניוטון מסמים ומדבק סלוטייפ, מוצרים בהם משתמשים להכנת בגדים עד היום.

[עריכה] ניוטון כיחידת משקל

עם השנים ניוטון הפך ליחידת משקל- new tonne, או ה"טונה החדשה" בתרגום מכונה לעברית. הטונה החדשה שווה ל310 טונות ישנות, בגלל האינפלציה.

[עריכה] ניוטון כאל

בפיזיקה אייזק ניוטון נחשב לאחד האלים החשובים ביותר- אחד מהשילוש הקדוש, יחד עם אלברט אינשטיין וגלילאו גליליי. הוא נחשב לאל הנגזרת, הקינמטיקה, חוקי ניוטון והגרוויטציה. יש האומרים שהוא גם נחשב לאל המהירות, התאוצה ומרחק, אך זה לא נכון. גלילאו גליליי הוא אל המהירות, ניוטון הוא רק אל הנגזרת של המהירות לפי הזמן. פולחן ניוטון הוא לא קשה- יש לזכור בעל פה את שלושת חוקי ניוטון ולהאמין בהם, יש להאמין בכך שכל שתי מסות מושכות זו את זו ולכבד את האלים האחרים. לקיחת הרואין היא לא פולחן ניוטון, ואנו מזהירים אתכם מדרך זו! ניוטון יכול לכעוס על המשתמשים ולהטיל עליהם את קללת ניוטון הידועה .

איזיק ניוטון במהלך חייו חקר רבות את הכוכבים אך הוא נודע בעיקר עקב תגליתו האחרונה שגילה לפני שהלך לעולמו, תגלית זו חשפה לעולם לראשונה את כוכב שבתאי צבי.

כלים אישיים