אנטישמיות

מתוך איןציקלופדיה

קפיצה אל: ניווט, חפש
Attention niels epting 01 אזהרה!
אנו יוצאים מנקודת הנחה שאם נכנסת לערך בשם אנטישמיות, אז את/ה מוכן/ה לצחוק עליו.

"יא נאצי אנטישמי! מה אתה מצוטט אותי?"
~ שבתאי צבי על אנטישמיות
"אתם לא חייבים לקרוא לי ככה! אני לא מתחבאת יותר!"
~ שריל מייסון על שם הכיסוי שלה ועל אנטישמיות
"יא נאצי אנטישמי!"
~ ערס מצוי על אחד שלא מאמין באלוהים

אנטישמיות - אנטי(=נגד) + שם(=שמו הפרטי של אדם) היא תופעה המתבטאת ע"י השמטת שמו של אדם על נגזרותיה השונות.

Anonimi

עילום שם הוא אחד מביטויי האנטישמיות

הצורה השכיחה של האנטישמיות

אנטישמיות (או נגד שמיות - בעברית צחיחה, ו-ימח שמו ביידיש) היא שם כולל לשלל תופעות פסיכולוגיות-חברתיות שהנפוצה מבינהן היא אי שימוש בשמו הפרטי של אדם כלשהו. הצורה השכיחה ביותר היא שימוש במילים "את", "אתה" "גבר" וכדומה בתור פניה לאדם מסוים. דוגמאות לאנטישמיות מסוג זה ניתן למצוא כמעט בכל מקום. לדוגמא: "גברת, את מוכנה לקחת את הכלב שלך מהגינה שלי?" היא דוגמא לאנטישמיות. תופעה נוספת הנלווית לכך היא כינויו של אדם על-פי מאפיינים פיזיים בולטים בהופעתו החיצונית. כך לדוגמא ייקרא אדם שמן, "אתה עם האף הגדול", משקפופר, כושי, קירח, מזוקן שעיר וכדומה.

תאוריה מעניינת גורסת כי האנטישמיות היא-היא זאת שהביאה לשואה. "לכל איש יש שם", אמרה פעם המשוררת זלדה. היא האמינה שהתעלמות משמו הפרטי של אדם תביא בסופו של דבר להפגנת יחס לא אנושי כלפיו. שימוש במספרים במקום בשמות, שהיה קיים בתקופת השואה, הוא גורם מכריע בתוצאותיה ההרסניות. תופעה אנטישמית נוספת היא ריסוס צלבי קרס ומסרים מעליבים על מצבות. כאשר מרוססות כתובות נאצה על מצבתו של אדם, לא ניתן לקרוא את שמו בבירור והדבר מביא להשמטת שמו, והרי זהו ביטוי ברור של אנטישמיות. בדיוק מסיבות אלו ואחרות עושה מדינת ישראל מאמץ להילחם באנטישמיות בעולם, במטרה לעצור את הניוון השכלי כשהוא עוד נטול השפעה, וכן במטרה להפסיק את השימוש המיותר במילים "אתה, את, ג'ינג'י..." וכדומה.

אנטישמיות בתקשורת

תופעה נוספת המשויכת גם היא לבעיית האנטישמיות העולמית היא "עילום שם" - תופעה בה אדם מסתיר את שמו מכלל הציבור, ומציג עצמו בד"כ רק בעזרת האות הראשונה של שמו. יש להדגיש בהזדמנות זו כי חובה להבדיל בין שימוש באות הראשונה של השם לבין שימוש בשם בדוי, שכן הצורה האחרונה אינה משויכת לאנטישמיות, מאחר ובזו נעשה שימוש בשם. ובחזרה לאותה תופעה נלוזה, שימוש באות הראשונה של השם פוגעת בחופש המידע וחופש הציבור לדעת את שמו של אותו אדם. ראוי לציין כי שמו של אדם אינו רכושו הפרטי, אלא רכוש הכלל, ועדות לכך נמצאת בעובדה שרוב השימוש בשמו של אדם נעשה על ידי הסובבים אותו. על כן הסתרת שמו של אדם היא פגיעה בערכי הדמוקרטיה, והסתרת שמו של אדם, שהוא כאמור חייב להימצא ברשות הציבור. סיבה נוספת היא פגיעה בשמו הטוב של אדם. לא יעלה על הדעת שאדם, אפילו במידה ועשה מעשה שאינו ראוי, יוצג בתור ז'. השימוש באותיות בכלל ובאות זאת בפרט פוגע ומעליב, ויש לגנות אותו בכל תוקף.

אנטישמיות בספרות ובשירה

רבות מיצירות הספרות אשר נכתבו לאורך הדורות הן למעשה יצירות אנטישמיות:

  • סדרת ספרי "ג'ינג'י" של גלילה רון-פדר, העושה שימוש בכינוי ג'ינג'י על מנת להמנע מלנקוב בשם הגיבור.
  • סדרת הטלויזיה "שלוש-ארבע-חמש-וחצי", בה מופיעה הדמות "איןשם" (דוגמה להכחשת השמיות).
  • סדרת ספרי "הארי פוטר", בה נוהגים הגיבורים אנטישמיות קשה כנגד וולדמורט, ומסרבים לקרוא לו בשמו.

כנגד זאת, ראוי לציון שירו של בועז שרעבי "פמלה": 'הוא לא ידע את שמה אבל, היה ליבו הומה "פמלה"', בו מתעקש הדובר על שימוש בשם על אף הקשיים האובייקטיביים.

אנטישמיות וירטואלית

גזרת נוספת של תופעת האנטישמיות נעוצה באי מתן שמות לקבצי מחשב. ידועה לבטח לכל אחד מאיתנו התופעה בה אנו נוהגים, מפאת חוסר הזמן לכנות חלק מן הקבצים שבתוך "תיקיה חדשה 8" בשם הנלוז "dljkfs.jpg". במקרים קשים יותר אך נפוצים יותר, מתגלים הקבצים "ללא שם-2", "ללא שם-3" וכך הלאה. החשש מתופעה זו היא שאדם שיתחיל לנהוג באנטישמיות כלפי קבצים במחשב, לא יהסס בעתיד כאשר ינהג באנטישמיות כלפי בני אדם. וידוע, כי אף אדם אינו ראוי שיתיחסו אליו כאל "אתה, את,אח שלו, ג'ינג'י". מלבד זאת, התופעה הינה סימפטום של בעיות התארגנות, המתבטאת בקושי בארגון הקבצים ומיונם לפי שמות. זוהי בעיה המצריכה טיפול.

אי הבנה בעניין האנטישמיות

בשנים האחרונות חלה תופעה, בה, עקב רגשי נחיתות ותחושת עלבון כתוצאה מההסתה האנטי-יהודית, סיפח לעצמו העם היהודי את תופעת האנטישמיות כאשר פירש אותה באופן לא נכון, ועל כך זכה ללא מעט תגובות אנטישמיות. מושג האנטישמיות התפרש כשנאת הגזע השמי והפך לכינוי גנאי על רקע ההלם מפני זוועות השואה שפקד את העולם לאחר מלחמת העולם השניה. כיום ניתנה למושג הנ"ל בקרב יהודים בעיקר משמעות נוספת, והיא נימוק הסיבה לכישלון או להצלחה חלקית כחוסר אהדה של הגויים כלפי היהודים.

המצאת האנטישמיות

הסיפור בדבר המצאת האנטישמיות התרחש במצרים העתיקה, כך מעידים כתבים הירוגליפיים מהתקופה, על-פיהם מצרי אחד, אחותחתמס אצולעתרתמוס שמו, אמר לחברו חנטוּלי תתחת, בעוד הם רודפים אחרי בני ישראל לקראת ים סוף, עד כמה הוא שונא את העם הקטן הזה שמה שלא עושים לו, הוא שורד את זה. משקיפי האו"ם ששהו אז במצרים העתיקה גינו את ההתבטאות החריפה, וכמו כן מיהרו מיד לאחר מכן להגיש סיוע הומנטארי לנפגעים באסון ים סוף.

דוגמאות לשימוש באנטישמיות

  • שופט במשחק כדורגל ישרוק פנדל לטובת נבחרת גרמניה כיוון שהמגן הישראלי נגע בכדור בידו ברחבת ה-16 יואשם אותו שופט באנטישמיות על ידי קהל הצופים היהודי ("יא שופט נאצי אנטישמי...").
  • המשטרה מפנה מאחז בלתי חוקי בדרום. השוטרים מסירים את תג-הזיהוי של חברי כנופייתם, כדי להקשות על הגשת תלונות נגדם. במקום התאספו אלפי מתנחלים זועמים שמאשימים באנטישמיות את השוטרים. ("איך אתה לא מתבייש? יא אנטישמי!")

כמו כן יואשמו יהודים באנטישמיות על ידי בני עמם וזאת בתגובה להתנהגות או התבטאות אשר אינן פרו ישראליות\יהודיות באופן מובהק. לדוגמא: יהודי א' יאשים יהודי ב' באנטישמיות כאשר השני יתנגד להמשך בנית גדר ההפרדה. ("יא אנטישמי, הפיגועים קורים בגלל אנשים כמוך").

בד"כ יואשם יהודי א' באנטישמיות ע"י יהודי ז', או ע"י אנארכיסטים חובבי ארמדילות ונשות ווטש, נשים שהיגרו לישראל ממשולש ברמודה ומתמחות במאגיה שחורה, אשר במסגרתה הן הופכות זהב לקש באנטישמיות, מכיוון שהוא לא נותן למחבל שעומד במחסום לפוצץ לו את הצורה ולהמשיך משם הלאה לפוצץ מקומות ואנשים נוספים.

(השימוש ב-"יהודי א'" וב-"יהודי ב'" היה רק לצורך המחשה, כותב המאמר אינו אנטישמי)

תופעת ה"ג'ינג'י"

לאנטישמיות יש תופעה נגררת נפוצה, במיוחד בבת ים ובערים הדרומיות לה. זוהי תופעת הג'ינג'י, שבה יש התייחסות אל האדם כג'ינג'י ופניה אליו כג'ינג'י. לפנייה זו אין כלל קשר לצבע שיערו של האדם, צבע עורו או כיעורו באופן כללי. להיפך, יש מספר חוקרים הטוענים שככל שאדם כהה יותר כך רבים הסיכויים שיקרא ג'ינג'י ע"י הסובבים אותו הלוקים באנטישמיות. טענה זו לא מבוססת על שום דבר מיוחד, כמו רוב רובו של המדע המודרני (מלבד משפטי צ'אק נוריס). לתופעת הג'ינג'י תופעות לוואי חמורות, כמו בחילות אחה"צ (נפוץ מאוד), אימפוטנציה (נפוץ מאוד) ואפוקליפסה (נדיר יותר).

הג'ינג'יות היא תופעה מדבקת מאוד, והיא מדורגת 3 ברשימת המגיפות של גלגל"צ. אם אדם זוכה לכינוי ג'ינג'י פעמים רבות, רבים הסיכויים שהוא יתחיל להשתמש בכינוי זה בעצמו. ערסים מבת ים, ו"כמו-ערסים" מכל מקום אחר נוטים להדבקות מהירה וחמורה, ואפוקליפסות רבות ממקור זה נמנעו רק תודות לתושייתו של ציאק נוריס (הוא יחליט מתי סוף העולם).

כיום קיים המכון הג'ינג'י בירוחם (הידוע גם בכינויו- הכור האטומי בדימונה) שמתפקידו לבצע מחקר של תופעת הג'ינג'י ולמנוע אפוקליפסות באזור המסוכן הזה, המכיל 4 זנים של ערסים: הבאר שבעי, הירוחמי, הדימונאי והבת ימי. כמו כן האזור מלא במטרד נוסף- ניואייג'ים (להבדיל מאולדאייג'ים) ממצפה רמון. גם הם לוקים לעיתים בתופעת הג'ינג'י, כנראה בהשפעת קינואה שטנית (כל קינואה), והמכון מטפל גם בהם.

סיכום

כיום מסכימים מומחים למדעי החברה כי קיים קשר בין שימוש באנטישמיות (השמטת שמו הפרטי של אדם) לבין כשלונו של אותו אדם במילוי משימה מסוימת. טענתם של המומחים מתבססת על העובדה שאדם שאינו בטוח כי קראו לו, על פי רוב לא יענה לאותו אדם שקרא לו. תופעה זו היא ביטוי לבעיית תקשורת, היכולה להביא לכשלון אדם במשימה מסוימת, ובכך מצדיקה את הטענה לפיה כישלון או כל פעולה לא ראויה אחרת, יכולה בחלק מהמקרים להיגרם כתוצאה מאנטישמיות.

Chamin

ערך זה הוכתר כערך מופלץ כי הוא מספיק פלצני בשביל שנוכל להציג אותו בעמוד הראשי

Muflatz

כלים אישיים