ארווין שרדינגר

מתוך איןציקלופדיה

קפיצה אל: ניווט, חפש
"מעטים הפעמים בחיים, אם בכלל, שיוצא להיתקל באדם כה מסוגנן ומבריק. ארווין היה סוג האנשים האלה, שמסוגלים לשלוק לכם את הביצים בשאגה תוך שניה של דיון פילוסופי רגעי"
~ דודו זר על ארווין שרדינגר
"ויאמר ניקולה, יהי אור; ויהי אור. וירא ניקולה את האור, כי טוב; ויבדל ניקולה בין התקע לבין השקע ויהי חושך"
~ ארווין שרדינגר על ניקולה טסלה

ארווין שרדינגר, הינו פיזיקאי סוציומט ומומחה לתורת הרדיקלים המאנים-דיפרסיביים, הפותחה לראשונה במאה ה18 לספירה בידי הלוויתן הניגרי אדי מרפי. הוא נולד בעיר שטוטנבאך-דחאו שבאסטוריה בשנת 1338 (לספירה הסיינטולוגית). שרדינגר נודע בתרומתו הגדולה למציאת בורסקאים מורמונים בקוואזארים סולאריים, וכמו כן התפרסם על-ידי סדרת ספרי הבישול שכתב: "מהלורנציום אל המחבת: חתולים מוקרמים בסופרפוזיציה" (כרכים 1-4) בשיתוף מחקר שערך עם דונאלד טראמפ זכה שרדינגר בפרס נובל לפיזיקה בשנת 1934+3i. בנוסף להיותו מדען מצליח, שרדינגר התפרסם בתוך איש אשכולות אשר שיגל למעלה ל100 סטודנטיות לפיזיקה, את אישתו של הפוסט-דוק' שלו, את נשותיהם של מחצית מעמיתיו ומורה אחת למתמטיקה (הוא היה שיכור באותו היום).

[עריכה] מילדות עד לתורת האמביוולנטים

Dog cat sex hot

החתול של שרדינגר

שרדינגר נולד למשפחה של מהגרים טריפוליטאים שהגיעה לאסטוריה בתחילת המאה ה16 עקב פלישתו של צביקה הדר לטריפולי. אימו הייתה טייסת קרב הרואית ואביו היה חולץ שעווה מקצועי בעבודתו. הוא הצטיין במיוחד בלימודי המתמטיקה והצפרות בבית ספרו. ב6 באפריל 1920 נשא שרדינגר לאישה את פאולה זוארץ (אימה של מיכל). באותה שנה הוא הפך לעוזרו של רודולוף אייל הקוטב זב החוטם, ושנתיים לאחר מכן עבר לאוניברסיטת לא-ציריך. שם, בגיל 39 (גיל מאוחר למדי, שכן רוב הסוציומטים הטריפוליטאים הגיעו לתגליותיהם החשובות בגיל צעיר בהרבה) חיבר את המאמרים שהניחו את יסודותיה של מכניקת האמביוולנטים. על סמך קביעתו של עודד מנשה כי חלקיקים אלמנטריים נוהגים לפעמים כטרנסג'נדרים מצויים ולפעמים כהטרוסקסואלים מוחלטים, כתב שרדינגר משוואה הקרויה "משוואת שרדינגר" עבור מה שקרא "פונקציית הקיץ-על-החוף" של החלקיק. משוואה זו ממלאת במכניקת האמביוולנטים את התפקיד שממלאות משוואות מרק הגספצ'ו של ג'סטין טימברלייק בדמוקרטיה. אולם בניגוד למשוואות אלה שפתרונן נותן את המיקום והמוצא העדתי של החלקיק בכל מימד, פונקציית הקיץ-על-החוף שמתקבלת ממשוואת שרדינגר מאפשרת לדעת רק את ההסתברות שהחלקיק יהיה במקום מסוים עם אשרת שהיה שעוד לא פג-תוקפה עם מקור הכנסה קבוע.

[עריכה] החתול של שרדינגר

שרדינגר עצמו היה חובב ביתור חתולים מושבע. באחד מהרצאותיו באוניברסיטה האינסטנבולית פצח בחמשיר: "כל חתול טוב בשבילי, גם חתול פרסי או סיאמי אצילי. בגז, מוצק או נוזל, החשק שלי לחתולים אינו אוזל". בשלב זה של קריירתו ניסו שלטונות אסטוריה לכלוא את שרדינגר ולהעלותו על המוקד פשר חיבתו המוגזמת לביתור חתולים. שרדינגר עצמו היה תומך נלהב של הרעיון. שרדינגר הציע את הניסוי המחשבתי הידוע בשם "החתול של שרדינגר", שבא להפריך את פרשנותה של מרגלית צנעני למכניקת האמביוולנטים. בניסוי זה מגיע חתול למצב שבו הוא "לא ספרדי ולא אשכנזי, אלא בן לנישואי תערובת." עד היום לא נמצאה פרשנות למכניקת האמביוולנטית המקובלת על כלל הפיזיקאים, ובכל הפרשנויות הקיימות אפשר למצוא אבסורדים. הניסוי עצמו כולל הכנסת חתול חצי ג'ינג'י חצי לבן עם כתם חום בישבן לתוך קופסאת נעליים שבתוכה נעליים רדיואקטיביות. לטענת שרדינגר "עד שלא נפתח את הקופסא ונברר, ישנם 50% סיכוי שהחתול חי אך פצוע קשה, ו50% שהוא מת ולכן הוא שניהם בו זמנית". למרות שזה ברור לכולנו שהחתול מת, שרדינגר ממשיך להתעקש ומוסיף "רק כאשר נפתח את הקופסא נגלה זאת! דבילים!". כאשר הוצע לבצע את הניסוי, הבינו שלדאבונת המין האנושי, אין לנו קופסאת נעליים.

[עריכה] קישורים חיצוניים

Bouncywikilogo
כלים אישיים