יובל המבולבל

מתוך איןציקלופדיה

קפיצה אל: ניווט, חפש
Kids
אזהרה!

התוכן בערך "יובל המבולבל" לא מתאים לילדים!
ילדים יקרים, אנא הפסיקו לעשות ביד והסתירו את עיניכם. אין לצעוק בזמן הקריאה קולות כמו: אוואוואווו, זה עוושה לי את זה, אהאה יווותר חזק!

יובל-המבובל

המבולבל בפתח הקליניקה שלו ברח' נהרדעה, תל-אביב

יובל המבולבל, או עומרי בארץ הקסמים, הוא פסיכולוג קוגנטיבי שהתפרסם בשל עבודתו עם ילדים, בפרט שיטת "בלון גדול, בלון כחול" לפיתוח תפיסה חזותית אצל בעלי לקויות. מחקריו נחשבו פורצי דרך בשעתם, וזיכו אותו בפרס מצטיין החודש פעמיים בשנה, כבוד לו זכה רק ממציא טנק מרכבה מר אחמד טיבי.

למרות שקהיליית החוקרים מכירה בחשיבותם, ממצאיו נחשבים שנויים במחלוקת, במיוחד בכל הנוגע לקשרי מטפל-מטופל. אך כבר בחייו נחשב למחדש בתחומו, וניכר שהציע תרומה חשובה לפסיכולוגיה קוגנטיבית, מדעי המוח, והפילוסופיה של המדע.

[עריכה] חייו

אובאל מבולבלשווילי נולד למשפחת סריסים גרוזינית ששירתה את אוסמה בין לאדן. אביו, נוא מבולבלשווילי, זכה לתואר "נער תפנוקים" בשל משחקו בכדור צמר וגירגורו הערב, שהזכירו לבין לאדן את החתול האהוב שלו, מזל"טלטול. בזכות חיבתו של בין לאדן לאב, זכה אובאל הצעיר להתחנך ע"י טוביה צפיר. המבולבל הודה שהיה זה צפיר שנטע בו את העניין בפסיכולוגיה:

"טוביה הושיב אותי על הברכיים וביקש ממני לומר לו הכל. אז כמובן ששאלתי למה והוא טילטל אותי, שזה הכרחי בטיפול. אז ניסיתי לומר לו הכל ואז אמרתי זהו, אמרתי הכל, והוא אמר טוב תודה. אז התחלתי לחשוב מה זה שבן-אדם מנסה להסתכל מהעיניים של עוד בן-אדם, אז טוביה טילטל אותי עוד, שזה הכרחי לטיפול, והוא טילטל אותי המון."
~ יובל המבולבל על טוביה צפיר

כותב הביוגרפיה של המבולבל, חזי בלחסן, טוען שקולו הייחודי של יובל התפתח מהטילטולים הללו.
כשהגיע לפרקו (טוב לא ממש, כי סירסו אותו וזה) החליט אובל לעלות ארצה, וביקש מאוסמה בין לאדן שיבריח אותו ארצה בלי שישים לב. אוסמה הסכים, ולקח אותו עד לנמל התעופה כסוי-עיניים, שם נפרד ממשפחתו במעמד מרגש ורווי דמעות. הוא השתכן במושבה נהרדעה בצפון, ועיברת את שמו ליובל המבולבל.
יובל הוא בוגר המגמה לפסיכולוגיה קוגנטיבית ואירגונית בתיכון הטכנולוגי חיפה ע"ש לאו דווקא יצחק רבין, שם פגש את חברו לחיים אסי עזר. הם נישאו בטקס לא פורמאלי בקפריסין או טורקיה, שם מת מוות טבעי, עקב בליעת מחסום פה מכוסה עור נמר על מיטה מסתובבת, אליה נקשר ברצועות פלסטיק גס, ערום ועטוף בניילון נצמד. הוא נקבר באסי עזר, והשאיר אחריו 2 בנים ו-7 נכדים.

[עריכה] עבודתו

המבולבל היה חדשן במגוון סוגיות תיאורטיות ופרקטיות בפסיכולוגיית ילדים הקוגנטיבית. אך הוא מוכר ביותר בזכות שיטת "בלון גדול, בלון כחול" שפיתח.
"בלון גדול" היא שיטת טיפול ותיאוריה, שאמורה להביא לשיפור התפיסה החזותית בעזרת סביבת טיפול תומכת ומגרה. המטפל כולא את הילדים באולפן טלוויזיה, מתלבש בבגדים צבעוניים ושר להם שירים. החשוד המטפל מציג את עצמו לילדים בשמו ("שלום לכם ילדים וילדות, אני ______") ומקפיד לדבר בחרוזים למשך הטיפול. הדיבור בחרוזים אקוטי, כי תפיסה חזותית לקויה מפוצה לרוב בתפיסה שמיעתית מוגברת, וזיהודי דפוסים שמיעתיים משמעותיים יכול לפתח דפוסים חזותיים, שיביאו לאיזון בראש שלו החמוד. המבולבל ממליץ לפנות לילדים בקול צרוד ומוזר, כדי שלא יזהו את המטפל עם "המבוגרים", ויסמכו עליו. הוא חוזר ואומר שהוא רוצה להקנות למטופלים שלו כלים לחיים, ולא לטפל בבעיות נקודתיות בלבד:

"היה לי מטופל, שקראו לו רמיטל, שהוא יצא מהטיפול, הוא גם יצא מהחיתול!
ומטופל שני היה לי, שקראו לו עננטלי, שהוא הלך על שתי ידיו, והוא הולך רגיל עכשיו."
~ יובל המבולבל על התוצאות של טיפול מתמשך בשיטתו

"בלון גדול" מבוססת על ההנחה המוכחת שילדים הם עם מטומטם ושצריך לחזור על כל דבר פעמיים ולדבר לאט כדי שהם יבינו אפילו חצי ממה שאתה אומר. המבולבל מסיק מהנחה זו מסקנות מרחיקות לכת, שילדים לא רק זקוקים לסיוע בהבנת אמיתות ורעיונות מורכבים, אלא גם את הדברים הפשוטים ביותר, כמו למשל הצבע והגודל של בלון, או הקולות שכל חיה עושה, או מתי בוקר ומתי ערב. השם "בלון גדול, בלון כחול" נלקח משיר שכתב המבולבל, בו הוא באמת מתאר לילדים בלון גדול וכחול, במילים "בלון גדול, בלון כחול." גאוני!
עוד חידוש של המבולבל הוא הנפקת קלטות, המתעדות את מפגשיו עם מטופלים. למרות שכתב עשרות מאמרים וספרים בנימה אובייקטיבית ומרוחקת ביותר, הוא תמיד חשש לאבד את המגע עם הפרקטיקה. אי-לכך, הקליט כמה מאות קלטות שמתעדות בפרוטרוט ובליווי מוסיקלי את המפגשים שלו עם קבוצות ילדים (בעגה המקצועית טמבלים קטנים) שמצא ברחוב ולקח.

[עריכה] יחסי מטפל מטופל

המבולבל קיים יחסי מין עם מטופליו הקטינים ודיבר על כך בפתיחות:

"הילדים נורא סקרנים שהם באים אלי, והם צריכים למצוא כל מיני דרכים לפרוק את הסקרנות הזו. תראה, אני מורה שמלמד אותם משהו מאוד מאוד לא שגרתי, שזה להכיר את העולם מלמטה. שהם מופתעים, נרגשים נורא, שהם מתנסים במשהו פעם ראשונה, הם פונים אלי, ובלי זה חסר להם משהו. וחוץ מזה גם לי יש צרכים, ואני גבר מושך, ותמיד השתדלתי להיכנס איתם למצבים אינטימיים בהסכמה, אז ממה אנחנו בעצם פוחדים, הא? הא? ממה?
הא? "
~ יובל המבולבל על סקס עם ילדים קטנים

בזמנו עמדותיו של המבולבל נחשבו מאוד שנויות במחלוקת; גם במעגלים אקדמיים הרימו גבה לגבי היכולת שלו לשמור על מזג אמפירי בעודו בועל מקיים יחסי אישות עם מטופליו. אבל בימינו, תקופה מתקדמת ופלורליסטית יותר, החברה מקבלת יחסים כאלה בהבנה יחסית, וחידושיו של המבולבל נמנים עם אלה של פסיכולוגיים נוספים שעסקו במיניות, כמו ויהלם רייך וויליאם ה' מאסטרס.

[עריכה] מורשתו

כאמור, המבולבל היה מחלוצי הפסיכולוגיה הקוגנטיבית לילדים. עם תלמידים וממשיכי דרכו נמנים רינת גבאי, ציפי שביט, דודו זר וכל מנחי ערוץ הילדים לדורותיהם. אלה מהם שלא הורשעו בהזנחה פושעת או בניצול מיני של קטינים עדיין משתכרים ממרכולתם במיטב הקליניקות ואולפני ההקלטות ברחבי הארץ.
אסי עזר וארז טל נפגשו בהלוויה של יובל, וכך בא לעולם הרומן הגדול בהיסטוריה של הטלוויזיה הישראלית.

[עריכה] קישורים חיצוניים

כלים אישיים