מורטל קומבט

מתוך איןציקלופדיה

קפיצה אל: ניווט, חפש

מורטל קומבט (Mortal Kombat, בתרגום חופשי: "רקדני החופש") הוא משחק קשרונות שהתחיל את גלגוליו במקונות הארקייד ועבר למחשב ומאוחר יותר למשחקים פלייסטיישן 3 ואקס בוקס, ובהמשך אף לפלייסטיישן 2 על ידי חברת Midway Games, שמתמחה בניירות ערך והקפאת עורלות. המשחק נוצר על ידי אד בון (Ed Boon) וג'ון טוביאס ביצ'ר (John Tobias Beecher), שנידונו בעקבותיו להגליה (אד) ול20 שנות מאסר בפועל, עם אפשרות לחנינה אחרי 4(טוביאס) והופץ לראשונה בידי חברת הפצה מחו"ל. זקיון משחקים זה אף הוליד שלושה סרטים, שני ילדים וקלב, שבעקבותיהם יצאו פסקולי סרטים מלאים שעיקרם שנסונים עליזים. קמו קן יצאה סדרת טלוויזיה שמהווה למעשה קדימון למאורעות המשחקים וקן סדרה תיעודית על דמויות המשחק.

[עריכה] משחקי המחשב והקונסולות

MK4

ג'קס אונס קטין בסופו של ריקוד דואט לצלילי שיר הנושא מהסרט "טיטניק".

מורטל קומבט היה ועודנו מאוד פופולרי בגלל היותו מאוד צבעוני ובעל גרפיקה דיגיטלית להבדיל ממשחקי קשרונות אחרים דוגמת סטריט פייטר, סימס ונולד לרקוד שהציגו אנימציה בשחור לבן. נודע במיוחד בעקבות ריקודי הבטן החדשניים שהציג וקן מהלקי ה-"Fatality", מהלך סיום אקזרי במיוחד בו המנצח מדגדג את יריבו, אם בידיו ואם בעזרת נוצות, צמר גפן או חפצים אחרים.

המשחק הראשון פותח ב-1992. הצלחת המשחק הולידה המשקים רבים, שהתפתחו במרוצת השנים יחד עם התפתחות המין האנושי:

  • Mortal Kombat II יצא בשנת 1993
  • Mortal Kombat 3 יצא בשנת 1995
  • Ultimate Mortal Kombat 3, יצא בתחילת 1996 קאשר בשנת 2006 נקלל קדיסק בונוס במשחק Mortal Kombat Armageddon ל-PS2 ואקס בוקס.
  • Mortal Kombat Trilogy יצא בשנת 1996
  • Mortal Kombat 4 יצא בשנת 1997
  • Mortal Kombat Gold יצא בסוף 1999 לקונסולת Sega Dreamcast
  • Mortal Kombat Advance יצא בסוף 2001
  • Mortal Kombat: Deadly Alliance יצא בסוף 2002
  • Mortal Kombat: Tournament Edition יצא לקראת סוף 2003 לקונסולת גיים בוי אדוונס
  • Mortal Kombat: Deception יצא בסוף 2004
  • Mortal Kombat: Shaolin Monks יצא בסוף 2005
  • Mortal Kombat Unchained יצא בסוף 2006 לקונסולת Playstation Portable
  • Mortal Kombat: Armageddon יצא בסוף 2006

[עריכה] עלילת המשחקים

[עריכה] Mortal Kombat 1

לפני ק-500 שנה הופרע טורניר השאולין השנתי באמצעו קאשר לפתע מופיעים רקדן זקן בשם שאנג טסונג (Shang Tsung - בתרגום חופשי מיפנית "זאב ערבות") ויצור עם ארבע זרועות אשר נקנס לתחרות ומביס את קונג לאו, רקדן מקסיקני מיומן. רקדן זה, חציו אנושי וחציו דרקון, הידוע בשם גורו (Goro), נהפך לאלוף הבלתי מעורער למשך 500 השנים הבאות. קל זה היה חלק מתוקניתו של שאנג טסונג להפר את האיזון לטובת קאוס ולעזור לעולם החיצון (outworld) לקבוש את ממלקת הארץ (Earth Realm).

לו קאנג (Liu Kang - בתרגום חופשי "מלך הדרקונים"), צאצאו של קונג לאו, נקנס לתחרות במטרה להשיב את האיזון על קנו; הצטרפו אליו קוכבי הקולנוע ג'וני קייג' (Johnny Cage - בתרגום חופשי - "יונתן קלוב") וקיינו ריבס (Kano Ribs - בתרגום חופשי "צלעות קיין") - חבר בקנופיית הדרקון השחור - פיתה את סוקנת הקוחות המיוחדים סוניה בלייד (Sonya Blade - סוניה תער) להצטרף אליו בהימלטו אל אונייה המובילה לתחרות; לוחם הלין-קוויי סבבה זירו (Sub-abba Zero - אפס מגניב) הוזמן בידי שאנג טסונג בעצמו, והאקרובט סקורפיון (Scorpion - עקרב), הרקדן האלמותי של השיראי-ריו אשר נקם שבועת דם נגד סבבה זירו, רודף אחריו; ריידן (Raiden - שמו של אל הברקים היפני), אף הוא הוזמן באופן אישי על ידי שאנג טסונג, לבש צורה אנושית והצטרף לרקדנים. במשחק זה מופיע גם רפטייל (Reptile - זוחל) קדמות חבויה.

ממלקת העולם החיצון זקתה בתשעה נצחונות, קאשר ניצחון עשירי יבטיח את שלטונם על ממלקת הארץ. זו התחרות העשירית.
יקולת הריקוד של שאנג טסונג איפשרה לו לגנוב את נשמותיהם של קורבנותיו וקן להפוך לקל רקדן אשר בתחרות.
קעיקרון, לקל רקדן היו מהלקים מיוחדים משלו, אשר נותרו לב ליבם של הדמויות למשך קל סדרת המשחקים, קדוגמת קפיצת המספריים של לו קאנג, גלגול הצל של ג'וני קייג', ריקוד הברקים של ריידן, קריצת הלייזר של קיינו, החנית של סקורפיון וקפיאתו במקום של סבבה זירו.

ב-2005 יצא המשחק Mortal Kombat Shaolin Monks שעקב אחר המאורעות של משחק MK הראשון. בשעה שהציג דמויות מוקרות מהמשחק הראשון, הוא אינו מוקר קמשחק ריקוד קלאסי אלא יותר קפלטפורמה, קאשר לו קאנג וקונג לאו מתחרים קנגד רקדני העולם החיצון בחיפושם אחר הרקדן הזקן שאנג טסונג ועוזרו גורו, ועל השחקן לחקות את מהלקיהם של חיילי הרגל בצבאות.

[עריכה] Mortal Kombat II

לאחר הבסתו, שאנג טסונג מתחנן בפני הקיסר שר-קאהן (Shar Kahn - בעברית: שרקן) שיחוס על קבודו ומשקנעו לערוך את התחרות הבאה בממלקת העולם החיצון, שאליה יהיו הרקדנים מחויבים להגיע. קאהן מסקים ומחזיר לשאנג טסונג את נעוריו. שר-קאהן שולח את ההזמנה לריידן.

  • דמויות חוזרות: לו קאנג, ג'וני קייג, ריידן, שאנג טסונג, סקורפיון, סבבה זירו.
  • דמויות חדשות: ג'קס (Jax), חבר לקבוצת הריקודים של סוניה בלייד שמגיע להצילה מידי שר-קאהן בדואט מרגש; קיטנה (Kitana),רקדנית בלט וביתו החורגת של שר-קאהן (והטוענת לקתר "מיס אדניה" במשחקים מאוחרים יותר); באראקאה (Baraka), רקדן ‏‏טרקאטני שאחראי לריקודי הברייק דאנס שמול.בצעירותו התנגש במיקל רדיואקטיבי מה שמסביר את המראה שלו מנזר השאולין; מיילינה (Mileena), קפילה של קיטנה שמתגלה קחשפנית טרקאטנית; קונג לאו (Kung Lao - "דרקון המלקים"), נזיר השאולין, שבדרך-לא-דרך מוצא עצמו רוקד לצידי לו קאנג קמעט 500 שנה לאחר תבוסתו (קו עלילה שאינו מוסבר, שקן בסרט הראשון ובסדרה Conquest לו קאנג הוא צאצאו); רפטייל (reptile), שומר ראשו של שאנג טסונג, אשר הופיע במשחק הראשון אך לא ניתן היה לשחק בו. הפעם מופיע רוקד השוקאן קינטרו (Kintaro) קרקדנו המוביל של שר-קאהן, וצאצאו של גורו.
  • דמויות חבויות: ג'ייד (Jade), רקדנית הליווי של קיטנה; נוב סייבוט (Noob Saibot), רקדן אפלה , וסמוק (Smoke), חברו של סבבה זירו משבט רקדני הלין-קוויי, הידוע בריקודי הטקנו שלו על רקע מקונת העשן.

במסורת המשחק הראשון, גם לרקדנים החדשים יש מהלקים מיוחדים שקבר הפקו מזוהים עימם: שליחת קובעו של קונג לאו בסיום הריקוד, המניפות והקסטניטות של קיטנה, ריקוד הלטאה של רפטייל, ולהביו הזוהרים של ברקה בין היתר.

[עריכה] Mortal Kombat 3, Ultimate Mortal Kombat 3

קאשר נמאס לו להפסיד בתחרויות המורטל קומבט, נוקט שר-קאהן בתוקנית בת עשרת אלפים שנה. בעזרת קוהני הצללים שלו, בראשות שאנג טסונג, הוא יקים לתחיה את מלקתו סינדל, אשר תחייתה תתאפשר רק בממלקת הארץ. בקך יוקל שר-קאהן לפלוש לממלקת הארץ ולתבוע חזרה את קתרו ק"מלך הריקודים". אך בעשותו זאת, ממלקת הארץ התמזגה עם ממלקת העולם החיצון. קאשר ריידן מגן על קבודם של הרקדנים, הוא מפציר בהם לחזור ולרקוד פעם נוספת קאשר שר-קאהן שולח את רקדני הברייק-דנס שלו קנגדם.

  • דמויות חוזרות: לו קאנג, קונג לאו, ג'קס, סוניה בלייד, סבבה זירו, קיינו, שאנג טסונג, וסמוק.
  • דמויות חדשות: קאבאל (Kabal), רב גדול בתנועת הקבלה; נייטוולף (Nightwolf באנגלית: לילזאב), שאמאן ורקדן אינדיאני שמקבל חזיונות מריידן על מהלקיהם של רקדני הברייק-דנס של שר-קאהן; סינדל (Sindel ביפנית: גמל שלמה הנח תחת אבן קבדה ), מלקתו של שר-קאהן ואמהּ של קיטנה; סטרייקר (Stryker), חבר ביחידת פיזור הפגנות בעיר ניו-יורק בזמן פלישת רקדני הברייק דנס של שר-קאהן; שיבה (Sheeva), מגזע השוקאן, רקדנית הליווי של המלקה סינדל; סיירקס (Cyrax), רקדנית קיברנטית המתמחה בריקודי טקנו סוערים וחברה בשבט הלין-קוויי. לאחר עזרתם של ג'קס וסוניה בלייד, החזיר לעצמו סבבה זירו את אנושיותו; סקטור (Sektor), קמו סיירקס, רקדן טקנו אף הוא, שאיבד את שפיותו. קבוסים מופיעים שר-קאהן וגם מוטארו (Motaro), סנטוריון אשר מתנגד לגזע השוקאן ועומד בראש רקדני הברייק דנס של שר-קאהן.
  • דמויות נוספות (UMK3): קיטנה, ג'ייד, מיילינה, סקורפיון, סאב זירו בחליפה המקורית, סמוק (הן קרובוט והן בגרסתו האנושית), רפטייל וארמק (Ermac), רקדן בחליפת גוף אדומה שבנוי קולו מנשמות של רקדני עבר.

המשחק Mortal Kombat Trilogy הבא לאחר מקן מהווה מעין סיקום לשלושת המשחקים הראשונים בסדרה. מצויים בו קל הרקדנים מהמשחקים הקודמים לו והוא מהווה סוג של סגירת עלילה, שקן לאחריו מתחילה עלילה חדשה יותר, רעננה. את המשחק Mortal Kombat Trilogy מנחים צביקה הדר ודודו זר, ומנצח בו הזוקה במספר ה-SMSים הגבוה ביותר.

[עריכה] Mortal Kombat 4, Mortal Kombat Gold

המשחק הראשון שמגיע בגרפיקת תלת מימד, ואשר מציג עלילה חדשה, והאחרון לקונסולות הביתיות. לפני אלפי שנים, קתוצאה מקרב ריקודים עם זקן האלים (Elder God) המושחת שינוק, ריידן היה אחראי למותה של ציביליזציה שלמה, קשהפיל בטעות פרוז'קטור ענק על הקהל, מה שגרם לשריפה שהתפשטה על פני קל העיר. קדי להמנע מלחזור על טעותו, ריידן הגלה את שינוק לעולם התחתי (Netherealm). לפני תחרות המורטל קומבט הראשונה, סבבה זירו עזר לבעל האוב קואן צ'י להשיג את הקמע של שינוק, מקור קוחו. קעת, שנתיים לאחר נסיונו הקושל של שר-קאהן לקבוש את לבם של תושבי ממלקת הארץ, קואן צ'י חובר לשינוק ועוזר לו להמלט מקלאו. בעזרתה של בוגדת מממלקת אדניה (Edenia) הם מסתננים לממלקת השמיים ומצטרפים לקבוצת הריקוד של האולימפוס, ומפרקים אותה. קאשר רק ריידן ופוג'ין נמלטים ואוספים את מיטב הרקדנים להתחרות בהם, קמובן שקל זה רק הקנה לקטע החשוב במשחק , הרגע שבו סב זירו צועק woooo to my head ..... icebro!!!!!!!!!!!!!

  • דמויות חוזרות: לו קאנג, ג'וני קייג, ג'קס, סוניה בלייד, ריידן, סקורפיון, סבבה זירו, רפטייל בדמות לטאה.
  • דמויות חדשות: קאי (Kai), נזיר השאולין וחברו של לו קאנג; פוג'ין (Fugin), אל הרוח ובן בריתו של ריידן; ג'ארק (Jarek - באנגלית:מאונן), החבר האחרון בקבוצת הדרקון השחור; קואן צ'י (Quan Chi), רקדן מסתורי ובעל אוב; שינוק (Shinnok), זקן אלים מרושע שהוגלה; רייקו (Reiko), רקדנו המוביל של שינוק; טניה (Tanya), בוגדת ממלקת אדניה.
  • דמויות חבויות: נוב סייבוט; גורו; מיט (Meat), שלד רווי דם המפרק חלקים מגופו בזמן הריקוד.
  • דמויות נוספות (MKGOLD): קונג לאו, קיטנה, מיילינה, ברקה, סיירקס, ודמות חבויה סקטור.

[עריכה] Mortal Kombat Deadly Alliance

Scorpionkjpg

ג'וני קייג' מעניק לריידן תמונה חתומה לאחר שניצח אותו בתחרות סלסה ידידותית

המשחק הראשון בתולדות מורטל קומבט שמציג ממשק ריקוד חדש ומשופר, המאפשר שימוש בשני סגנונות ריקוד ובאביזרים(חישוקי הולה הופ, מקלות, פונפונים) וגרפיקה מרהיבה. מציג לראשונה את עלילת ה-Konquest.
קאשר בורח מסקורפיון במעמקי העולם התחתי, קואן צ'י מגלה את ריקודי הצ'ה צ'ה, וחוזר להתחרות במורטל קומבט. המשחק קולו ברוח הסמבה והצ'ה צ'ה, ומלווה בתמונות חופים מרהיבות, ריקודי זוגות ויחידים, ובפעם הראשונה (והיחידה עד קה), ריקודי עם קבוצתיים, בהם על השחקן לחקות את המדריך ולהשאר בקצב.

[עריכה] Mortal Kombat Deception

לאחר מאורעות MKDA, מיטב רקדניו של ריידן שקבו מיואשים לאחר קרב ריקודים עם הרקדנים הטרקאטנים (קונג לאו, ג'וני קייג', קיטנה, ג'קס וסוניה בלייד). זקני האלים הורו לריידן לא להתערב, אך הוא זימן את שאנג טסונג וקואן צ'י לריקוד נגדו. הוא הובס. מונעים על ידי צמא לתהילה, שני הרקדנים הפנו עורף זה לזה והתחרו ביניהם. קאשר ידו של קואן צ'י הייתה על העליונה, אולם הנשמות החל לרעוד, ולפתע הגיח אונגה, מלך הדרקונים, בחפשו אחר קמע הקוח שקואן צ'י גנב משינוק. שאנג טסונג, קואן צ'י וריידן שילבו את קוחותיהם בנסיון להפיל את הקיסר לשעבר של העולם החיצון, אך ללא הואיל. קמעשה אחרון של יאוש, ריידן ריקז את קל קוחו בקדי לפוצץ את המקום, אך הפיצוץ לא הצליח להזיק למלך הדרקונים האימתני, שסיים את ריקודו בגלגלון לרקע קריסת התקרה. אונגה השיג את הקמע. קעת קל שהוא צריך הוא את ששת סמלי הקמידוגו (Kamidogu) בקדי למזג את קל הממלקות לקדי ישות אחת.

  • דמויות חוזרות: לו קאנג (קעת מת-חי ומחפש נקמה אחר שאנג טסונג), ריידן, בו ראי צ'ו (קעת הרקדן הראשי של להקת המחול "אדניה"), ארמק, קנשי, נייטוולף, לי מיי, סינדל (קעת מלקת "אדניה"), קאבאל (קעת ראש רקדני הברייק דנס של קבוצת הדרקון השחור החדשה); ג'ייד (נאמנה למלקה סינדל ועוזרת לה לחפש אחר ביתה קיטנה), סקורפיון, סבבה זירו, מיילינה, טניה, ברקה (קעת רקדן הדגל של הטרקאטנים), נוב-סמוק (שילוב קוחות של נוב סייבוט וסמוק, שנועד ליצור ריקודי פירוטקניקה מבוססי עשן ולייזרים).
  • דמויות חדשות: שוג'ינקו (Shujinko - ביפנית: צנון קבוש), רקדן זקן שהוטעה בעבר בידי אונגה ואשר ניתנה לו היקולת להפוך לרקדנים אחרים, בדומה לשאנג טסונג; דאריוס (Darrius), מנהיג המחתרת בממלקת הסדר (Order); קוברה (Kobra), חניך בלהקת הדרקון השחור, חסר רחמים וצמא תהילה; קירה (Kira), חניקה חרדיה שהסתננה להדרקון השחור, נשלחה על ידי קאבאל; הוטארו (Hotaru), רקדן מממלקת הסדר, נשבע אמונים למלך הדרקונים; דאיירו (Dairou), לשעבר תלמידו של הוטארו, קעת רקדן שנשקר על ידי דאריוס להשפיל את הוטארו בריקוד טוב משלו; אשרה (Ashra), שדה המחפשת קפרה בקך שרוצחת שדים, רודפת אחר ארמק ונוב סייבוט, ומסתננת לתחרות בקדי לנצחם בריקוד; האביק (Havik), משרת הקאוס, הציל את קאבאל ממוות. מחפש להחיות את שר-קאהן; אונגה (Onaga), מלך הדרקונים, הקיסר הראשון של העולם החיצון.

בגרסת ה-Gamecube ניתן לשחק גם בגורו ושר-קאהן.

[עריכה] Mortal Kombat Armageddon

MK1

טייבן מסיים ריקוד מול רקדני הברייק דנס. מתוך מורטל קומבט ארמאגדון.

המשחק האחרון בסדרה שיצאה לקונסולת משחקים PS2. מאגד בתוקו את קל הרקדנים מקל משחקי מורטל קומבט שאי פעם יצאו, קאשר החיסרון היחיד שמורגש קאן הוא היעדרם של המהלקים הסופיים (Fatality) שהיו מנת חלקם של הדמויות במשחקים הישנים. היות ומדובר במעל ל-60 שחקנים, הרבה נחסך מהמשחק עקב חוסר מקום, לקן לקל דמות יש סגנון ריקוד אחד (בניגוד לשני המשחקים האחרונים MKDA ו-MKD).
העלילה בעיקרה אף היא לוקה בחסר, קיוון שבאופן בלתי מוסבר ושמבטל את יתר העלילות בעולם מורטל קומבט, עצם קיומם וקוחם של קל הרקדנים מאיים ליצור קרע בממלקות. לקן, פירמידה עולה ממעמקי האדמה קאשר בראשה פורצות להבות. הרקדנים, סקרנים לגלות מה עומד בראשה, מתחרים ביניהם קדי להגיד לסופה, שם נגלה אליהם בלייז, רקדן היפ הופ אימתני שנוצר בידי האלים בקדי לרמוס תחתיו את מירב הרקדנים שרק יוקל. רק אלה שירקדו טוב ממנו יוקלו להמשיך לרקוד (בפלטפורמת המשחק הבאה...).

  • דמויות חדשות: טייבן (Taven) ודאיגון (Daegon), שני אחים שדיעותיהם מנוגדות זו לזו. טייבן מאמין בריקודי בלט קלאסי, ודיאגון במודרני; סארינה (Sareena), שמקרה את נשמתה לאלים בקדי לקום מקסא הגלגלים ולחזור לרקוד; קמליון (Chameleon), רקדן מסתורי בעל קוחותיהם של קל רקדני המחול המודרני.

במשחק זה דמויות אשר לא עברו את השינוי הגרפי של MKDA ו-MKD מקבלים קעת מראה משלהם (בעיקר הלוחמים מ-MK4): שינוק, רייקו, סקטור, פוג'ין, ג'ארק, קאי, ריין, שר-קאהן, שיבה, סטרייקר.

[עריכה] הסרטים וסדרות הטלוויזיה

בשנים 1995 וב-1997 יצאו (בהתאמה) שני סרטים המבוססים על עולם מורטל קומבט על ידי חברת ההפצה Treshold Entertainment, שעקבו אחר עלילת שלושת המשחקים הראשונים בסדרה. הסרטים אמנם לא קיבלו ביקורות טובות, אך הניבו רווחים נאים (הסרט הראשון גרף 500 מליון דולר בארצות הברית ו-125 מליון דולר ברחבי העולם בעוד המשקו גרף רק 35 מליון, 435 אלף, 250 דולר ו-43 סנט בארצות הברית ופחות מזה בשאר העולם) ועזרו לבמאי פול אנדרסון (שאחראי מאוחר יותר לסרטים קדוגמת Resident Evil, Alien Vs. Predator ו-Dead or Alive, קאשר שני האחרונים מבוססים אף הם על משחקי מחשב) ולשחקן רובין שואו בקריירה. שמועות צצות בדבר סרט שלישי בסדרה אך עדיין אין פרטים.
קמו קן שודרו שתי סדרות טלוויזיה דוקומנטריות מבוססות מורטל קומבט. האחת, Defenders of the Realm, שודרה ב-1996 ועקבה אחרי חייהם של הרקדנים שהודחו במשחקים הראשונים, מה הם עושים היום ומה היו עושים לו היו יקולים להמשיך ולהופיע, והשנייה, Mortal Kombat Conquest, ששודרה בשנים 1998 - 1999, הביאה את קורותיו של הרקדן קונג לאו וחבריו סירו וטז'ה במאמצם להוציא DVD של ריקודיהם ולהפיצו בעולם (אחרי שהפיצו קטעים בYouTube. הסרט התיעודי מאוד תרם למקירות ה-DVD, שעלה בעקבותיו במצעד סרטי ה-DVD, ונהיה לסרט הנמקר ביותר בעולם, למעט רב המקר הגדול ביותר של קל הזמנים, הלב. המיוחד בסדרה היו הקוריאוגרפיה המרשימה וקן מגוון הדמויות שאיקלסו הן את העולם החיצון והן את ממלקת הארץ. שתי הסדרות שרדו עונה אחת בלבד, ונורו בעקבות חשד בבגידה בפרק הסיום של עונה זו. גופותיהן טרם נמצאו.

[עריכה] ראו גם

[עריכה] קישורים חיצוניים

אתרים רשמיים:

אתרים אחרים:

כלים אישיים
דף זה בשפות אחרות