פלינדרום

מתוך איןציקלופדיה

קפיצה אל: ניווט, חפש

פלינדרום הוא מילה או ביטוי, הנקרא באופן זהה ממהתחלה לסוף ואל הסוף מההתחלה.

[עריכה] פלינדרומים בטבע

רבות מהתופעות הטבעיות אשר מטילות חתיתן על האדם, כמו רעידות אדמה, הרי געש וטיולים שנתים מקורן בפלינדרומים.
לראיה, רעידת האדמה שהחריבה את הקפיטריה של הפקולטה לבלשנות באוניברסיטת ניר דגים, נגרמה על ידי ילד כותב בתוך דלי.
עם זאת, מדענים טוענים שמשמעות החיים נעוצה בפלינדרומים, ומלכת אנגליה אף מינתה את יוסי ניסוי ליו"ר האגודה לתרבות הדיור.
בעמקי ים מרמרה נמצא אפילו דג פלינדרומי, העונה לשם גד. הדג הקים מחלבה ומשווק גבינה בולגרית.
שפת מלילם (Malayalam), שפה אשר שמשה לטקסי הקרבת מילקי באשור העתיקה, היא השפה היחידה בה כל המילים הן פלינדרומיות.

[עריכה] פלינדרומים בישראל

לאחד מכל שבעה תושבים בישראל שם פלינדרומי, למשל:
רפי צנציפר (אלוף דימונה באגרוף במשקל נקטרינה)
רינה ניר (פמיניסטית רדיקלית, יד ימינו של שבתאי צבי)
דוד דוד (סמנכ"ל הספארי לענייני גרבילים)
בנימין נתניהו הינתן נימי נב (סגן שר החוץ לשעבר)
ג (סגן ראש השב"כ)
צ'אק נוריס

[עריכה] פלינדרומים במשפט העברי

בערים מסוימות נאסר השימוש בפלינדרומים בין שתים לארבע, בעקבות השתוללות של חבורות חובבי פלינדרומים, אשר דיקלמו פלינדרומים בקולי קולות. האגודה לזכויות הגרביל עתרה לבג"ץ נגד ההחלטה, עתירה שהובילה לצב מניעה נגד קיומה של העיר כפר סבא. הצב נמצא כעת בהוד השרון וצפוי להגיע בשנת תמס"ח.
בגמרא, במסכת פסחים, יש מצוה להרבות בפלינדרומים בחוהמ"פ. נפלה מחלוקת בין חכמים - לפי הלל, יש לקוראם מההתחלה אל הסוף, ואילו לפי שמאי - אל הסוף מההתחלה.

[עריכה] פלינדרומים בתחבורה

מכוניות אשר מספר הרישוי שלהן הוא פלינדרומי (למשל 30-141-03) זוכות לביקוש מוגבר בשוק המשומשות (תוספת ערך של 33% לפי מחירון לוי יצחק). זאת משום שמכוניות אלה לעולם אינן מעורבות בתאונות דרכים.
בשנת 2002 השיקה אגד קו חדש, קו 303, אשר מופעל על ידי אוטובוסים בעלי מספר פלינדרומי בלבד. בקו, הנוסע מניר ירין לבית נתיב, מוענקת הנחה לבעלי שמות פלינדרומיים.

[עריכה] פלינדרומים לסיום

הי, הגרביל שלי בר"ג היה.
דעו מאביכם, כי לא בוש אבוש! שוב אשוב אליכם, כי בא מועד!

כלים אישיים